تفاوت پمپ پلانجری و پیستونی

تفاوت-پمپ-پلانجری-با-پیستونی

پمپ های پیستونی و پلانجری دارای تفاوت های مهمی می باشند  با ما در این مقاله همراه باشید تا تفاوتهای آنها را با هم برسی کنیم

  • یکی از تفاوت ها در قسمت آببندی (Sealing) می باشد، در پمپ های پیستونی از حلقه یا رینگی جهت آب بندی پیستون و سیلندر استفاده شده است که روی پیستون قرار گرفته و همراه آن حرکت می کند، در حالی که در پمپ های پلانجری این رینگ یا پکینگ  روی سیلندر (stuffing box)  قرار دارد و ثابت است.
  • تفاوت دیگر این است که طول پلانجر از طول مسافت طی شده در داخل پمپ هِد (pump head) بیشتر می باشد. یکی از تفاوت های مهم میان پیستون و پلانجر در همین موضوع است ، به عبارتی در پمپ های پیستونی طول پیستون از طول مسافت طی شده در سیلندر کمتر است.
  • تفاوت دیگر میان پمپ پیستونی و پمپ پلانجری در این است که پلانجر از پمپ هِد (pump head) بیرون می آید در حالیکه پیستون از داخل سیلندر بیرون نمی آید.
تفاوتهای ظاهری میان  پمپ پیستونی و پمپ پلانجری

مهمترین تفاوت میان پمپهای پلانجری و پیستونی این است که امکان  استفاده از پمپ های پلانجری در فشارهای بالاتر نسبت به پمپ های پیستونی وجود دارد. علت این تفاوت در طول و قطر  Piston Rod  و  Plunger Rod  می باشد.

یک ستون را در نظر بگیرید که به آن نیروی F   وارد می شود. نیرو را  افزایش می دهیم . سرانجام در نقطه ای ستون خم می شود. (شکل ۱). حال سطح مقطع را افزایش می دهیم.
طبیعی است که نیروی لازم برای خم کردن ستون دوم از اول بیشتر است (شکل۲ ).  این بار طول ستون را افزایش می دهیم ، می بینیم که امكان خم شدن با افزایش طول افزایش می یابد. Piston Rod  نیز دقيقاً وضعیتی مشابه با همان ستون را دارد.  به عبارتی اگر فرض شود که Piston Rod دراثر نيروي F  خم شود، از آنجا که Plunger Rod  طول کمتری داشته و در حقیقت در بخشی از دسته پلانجر  جایگزین شده که دارای سطح مقطع بزرگتری است، بنابراین جهت خم شدن Plunger Rod  در مقایسه با Piston Rod  به نیروی بیشتری نیاز است. به همین دلیل امکان استفاده از پمپ پلانجری در فشارهای بسیار بالاتر نسبت به پمپ پیستونی وجود دارد.

مهمترین-تفاوت-میان-پمپهای-پلانجری-و-پیستونی
مهمترین تفاوت میان پمپهای پلانجری و پیستونی

این نوشته در بلاگ ارسال شده است. این لینک مستقیم به این نوشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *